Misschien wel hét populairste drankspel in Nederland: Kingsen! Menig student was na het spelen van dit spel niet meer in staat om zijn studentenkamertje lopend te bereiken, maar heeft moeten kruipen! Een reden om dit drankspel eens uitgebreid te bespreken.
Wat heb je nodig bij Kingsen?
- Een pak kaarten.
- Drank. Héél veel drank.
Spelregels Kingsen
Allereerst is het handig dat de jokers uit het pakje kaarten gehaald worden, deze hebben geen verdere rol in dit kaartspel. Vervolgens gaat de hele meute om (bijvoorbeeld) de tafel zitten en zet je een leeg shotglas naast de stapel kaarten. Om de beurt pakt een speler (of slachtoffer, hoe je het ook wilt noemen) een kaart. Aan de hand van wat er op de kaart staat wordt het volgende uitgevoerd:
Niet plassen regel
!! Let op! Tijdens het hele spel is het verboden om naar de WC te gaan. Doe je dit wel? Dan moet er een aantal (vooraf afgesproken) atjes worden genomen !!
2: Deel een atje uit
Kies een andere speler uit die een atje moet nemen.
3: Zelf een Atje nemen
4: Merken
Als je zelf deze kaart pakt, noem je een merk. Vervolgens is het de taak aan de andere spelers om een merk te noemen die binnen dezelfde branche valt. Weet een speler het niet meer of doet hij/zij te lang over antwoorden? Helaas, atten maar!
Bijvoorbeeld: Merken telefoons: Apple, Samsung, HTC, etc.
5: Plaskaart
Als je deze kaart pakt mag je naar de WC zonder atjes te hoeven nemen.
6: Opdracht geven
Hierbij moet je een andere speler een opdracht geven. Spreek af hoeveel atjes de speler moet nemen als hij of zij de opdracht niet uit kan voeren.
7: Tafelen
Hierbij moet een tafel van een bepaald getal (2 t/m 9) worden opgezegd. Hierbij mogen de getallen waarvan het desbetreffende getal voorkomt (bij 8 zijn dat onder andere: 8, 18, 28, 81), een veelvoud is (8, 16, 24, 32, 40, etc.) en dubbele getallen (88) niet gezegd worden. Doe je dit wel, dan één atje voor degene die het fout had.
8: Regel verzinnen
Verzin zelf een regel waaraan iedereen zich moet houden. Wordt dit niet gedaan, moet er één atje genomen worden.
9: Regel afschaffen
De speler die deze kaart pakt mag één zelfverzonnen regel afschaffen.
10: Quizmaster
De speler die deze kaart pakt is de ‘quizmaster’, dat houdt in dat hij aan alle medespelers vragen mag stellen. Het is de bedoeling dat je deze persoon de rest van het spel negeert. Als je antwoord geeft op één van zijn of haar vragen dan kost dit je één atje per keer.
Boer: Wijzen
Alle spelers houden hun hand in de lucht en wijzen na 3 seconden naar een random speler, waar de meeste spelers naar wijzen moet 1 glaasje atten.
Koningin: Rise of the queen
De speler die deze kaart in zijn bezit heeft, mag 1 keer op een willekeurige tijd zijn hand in de lucht steken en roept dan: ‘rise of the queen’. Degene die dat als laatste doet moet 1 glaasje atten.
Koning: Stapelen
De speler die de koning pakt legt deze op het shotglaasje in het midden. Op het moment dat de vierde koning wordt gepakt moet die speler het glaasje dat onder de koningen ligt atten, deze heeft het spel gewonnen!
Aas: Richting draaien
Als een speler een Aas pakt draait de richting waarop de spelers de kaarten pakken.